۱۳۹۵/۲/۱۰

ورزش در ایران

همین چند وقت پیش شنیدم که یکی‌ دیگه از فوتبالیست‌هایِ ایران جوانمرگ شد. گویا از تیم‌ِ ملوانِ بندرِ آنزلی هم بوده بیچاره.
اول که روانش شاد و خدا به بستگانش صبر بده.
ولی‌ بعد از سینه زنیهایِ معمول و مرسوم، آخه بابا جان این داروهایِ دوپینگی که از چین و ماچین میارند و این بیچاره‌ها هم دولپی میخورند خوب این نتایج را هم دارند دیگه.
فقط باید از خود پرسید چرا جوانانی که میخوان در ورزش پیشرفت داشته باشند مجبور هستند به چنین داروهایی رو بیارن؟ میتونه علتش بی برنامگی در کّلِ سطوحِ ورزشی ( از باشگاه‌هایِ پایین گرفته تا تیم‌هایِ لیگِ برتر) کشور باشه؟
نبودِ امکانات، نبودِ دانش درستِ ورزشی مربیان پرادعا و خالی چنته، نداشتنِ تجهیزات و محلهایِ مناسبِ ورزشی به اندازه کافی‌؟
تویِ اون مملکت ورزشش هم به انسان نرفته. مربی‌ِ یک تیم‌ِ لیگِ برتر که خودش به اصطلاح در خارج هم بازی کرده در مصاحبه میگه قلیان کشیدنِ بازیکنان اشکالی نداره بشرطیکه شب تا صبح پایِ بساط نباشند. خدا داد عزیزی را میگم.
سرمربیِ پرتغالی تیم‌ِ ملی‌ِ فوتبالِ ایران دلش بیشتر از مسئولین برایِ فوتبالِ ایران میسوزه و بیشتر برنامه منطقی‌ برایِ پیشبردِ فوتبالِ ایران داره تا خودِ مسئولین و اکثرِ قریب به اتفاقِ مربیانِ داخلی‌ تیم‌های لیگ برتر و لیگ دون تر. ولی‌ در حرّافی همگیشون‌ یدِ طولایی دارند.
تیم‌ِ ملی‌ فوتبالی که به این مربی بدبخت خارجی دادند حتی زمین برایِ تمرین هم نداره.
مربی‌ تیم‌ِ ملی‌ وزنه برداری که خودش چندین بار قهرمانِ جهان شده و من شخصاً برایش به عنوانِ ورزشکار و ایراندوست اهمیت قائلم در زمانِ مربیگریش اجازه میده تا ورزشکاران تیم ملی داروهایِ نیروافزا استفاده کنند. نتیجه این میشه که کل تیم ملی از شرکت در مسابقات جهانی محروم و حذف میشه. و یا صد‌ها موردِ دیگه.
اگر هم در چند رشته مثل والیبال و بسکتبال و فوتسال و اینطور چیزها هم پیشرفت داشتیم برای اینه که اولا مربیهای خوب خارجی دارند بجز فوتسال که مربیش ایرانیه ولی خوبه. دوم و مهمتر اینه که هنوز در این ورزشها پول مول آنچنانی نخوابیده وگرنه بهتون میگفتم که الآن کجا میبودیم.
اینها همه و همه نشانگرِ اینستکه دستگاهِ ورزشِ ایران فاسد و اسیرِ دست مافیایِ مخصوص به خودش هست. مافیایی که مافیای فیفا جلویش لنگ میندازه.
اینجا منظورم ورزشکارِ بیچاره نیست بلکه دستگاهِ ورزشی کشورمان هست که برایِ همه هم  در داخل کباده میکشه ولی‌ تا تیم‌ِ های فوتبال عربستان بگن من به مملکت شما نمیاییم بازی کنیم، فدراسیون فوتبال قدر قدرت و عظیم شوکت ما در ایران ماست‌ها را کیسه میکنه و مثلِ بچه آدم میره در امارات با تیم‌ِ عربستان بازی میکنه. ولی در این مملکت همه روی اسم خلیج فارس همه حساسیت دارند.
جالبیش اینه که وقتیکه تیم‌ِ عربستان برایِ عراق که بازیهایِ خانگیش را در ایران انجام میده، میخواد تعیین تکلیف کنه که بازیهات را باید از ایران بیاری بیرون، تیم‌ِ عراق بر خلافِ تیم‌ِ ایران تودهنی به عربستان میزنه و میگه میخوام در ایران بازی کنم. به تو چه؟ اگر تو با من در ایران مسابقه نمیدی، منهم با تو در عربستان مسابقه نمیدم. 
فدراسیون ورزشی کره جنوبی به خاطر بیماری زیکا بفکر پشه بند و پوشاک مناسب هست برای ورزشکارانش که درمیخواهند در المپیک ریو شرکت کنند، بجاش فدراسیونهای ورزشی ایران به زیکا میگه زکی.  اصلا نمیدونه که زیکا چی هست؟ خوردنیه؟ نوشیدنیه؟ پوشیدنیه؟ چی هست این؟
این حمایتِ دستگاهِ ورزشی ایران را از ورزشکارِ ایرانی و ورزشِ ایران نشون میده.
به خاطرِ همینهم با کمال تاسف پیش بینی میکنم که این آخرین ورزشکارِ ایرانی نبود که دچارِ چنین مرگی شد.
تا ملک اینست و چنین روزگار
زین دٔهِ ویران دهمت صد هزار

هیچ نظری موجود نیست: