۱۳۹۵/۲/۲

چیزی که عوض داره، گله نداره

آقا این یک ضرب المثلی بود که ما از زمانِ کودکیمون می‌شنیدیم و خیلی‌ هم تکرارش میکردیم ولی‌ هیچ وقت به اندازه امروز معنیش را درک نکرده بودم.

شنیدم، خواندم و دیدم که یک دادگاه در آمریکا ۲ میلیارد دلار از پولهایِ بلوکه شده ایران را به عنوانِ غرامت به سودِ بازماندگان ۳۸ سربازِ آمریکایی که سالهای هشتاد میلادی سده و هزاره گذشته در طی‌ِ حمله ای  در بیروت کشته شده بودند، مصادره کرده.
اگر از من بپرسید، خیلی‌ کارِ خوبی کرده، دیهِ خونشان را گرفته. خیلی‌ هم اسلامی عمل کرده. در ایران هم نباید کسی‌ ناراحت باشه. پس معلوم میشه که میفهمند خونبها چیست و تاوان خسارتهای وارده را باید داد. نه جدی میگم. اصلا منطقیش هم همینه.
خوب شد که بدهی ایران تصفیه شد. ولی ایران که همش بدهی نداشت که. طلب هم داشت ( طالب نه ها. طالب را سعودیها دارند. طلب منظورم بود).

آقا شنیدم، خواندم و دیدم که سنایِ آمریکا پس از توافقنامه هسته‌ای میا‌‌نِ ایران و ایالاتِ متحده  آمریکا امضا شد، یقه جان کری را چسبیده بود که آیا تو از ایرانی‌ها معذرت خواهی کردی؟ ایشان هم گفت نخیر. من تنها تشکر کردم که سردار سلیمانی با کارهایش در برابرِ داعش، جانِ خیلیها منجمله سربازانِ ما را نجات داد.

باز هم شنیدم، خواندم و دیدم که آقایِ رابرت اس‌ لیکن تحلیلگرِ آمریکایی نشریه نیوزویک گفته اگر ایالاتِ متحده واردِ جنگِ مستقیم با داعش بشه، این جنگی خواهد بود که حتی تا دو دهه میتونه بطول بکشه و گذشته از آن‌ مخارجِ جنگ برای ایالات متحده آمریکا بسیار زیاد خواهد شد. ( جنگ در افغانستان و دموکرات کردن این کشور و مبارزه با طالب و موادمخدر در افغانستان برای آمریکا هفتصد میلیارد دلار ناقابل خرج داشت)

 آقا بازهم یادمان هست که شنیدم و خواندم و در تلویزیون دیدم که در جریان جنگ هشت ساله عراق بر علیه ایران، آمریکا نه تنها کمکهای نظامی و لجستیکی به عراق میکرد تا جنگ را پیش ببره بلکه یک سکوی نفتی ایران را هم که میان خلیج فارس ایستاده بود و آزارش هم به کسی نمیرسید، زد و خراب کرد.

خوب، از آنجا که همان نخست موافقت کردم که ایران باید ۲ میلیارد دلار دیه را بده و صداش درنیاد، حالا هم منطقی بنظر میرسه که دستکم برای موارد بالا یاد شده که یا ضرر مستقیم به ایران خورده یا با کمک مستقیم ایران جان سربازان آمریکایی سالم مانده و دستکم از زدن ضربه مالی به آمریکا جلوگیری بعمل آمده ( این آخریش خیلی جالبه، جلوگیری از خوردن ضربه مالی به آمریکا آنهم جایی که دوستان آمریکا القاعده درست میکنند که به آمریکا ضربه بزنه) بنده پیشنهاد می‌کنم که کشورِ ایران بابتِ نجاتِ جانِ سربازان و اطباعِ آمریکایی در نبردِ با داعش که دوستان بهتر از جان آمریکا راه انداخته بودند و همچنین خسارات دیگری که آمریکا در همان زمانها به ایران وارد میکرد صورت حسابی‌ به آمریکا بفرسته و آمریکا هم به همان صورت که طلبش را درخواست نمود بدهیش را تصفیه کنه تا همگان در جهان بیکران به صداقت عمل آمریکائیها  ایمان بیاورند و شیخ سعدی هم هی نخوانه که :
یار با ما بی‌وفایی می‌کند
بی‌گناه از من جدایی می‌کند
شمع جانم را بکشت آن بی‌وفا
جای دیگر روشنایی می‌کند
می‌کند با خویش خود بیگانگی
با غریبان آشنایی می‌کند
جوفروشست آن نگار سنگ دل
با من او گندم نمایی می‌کند
یار من اوباش و قلاشست و رند
بر من او خود پارسایی می‌کند

هیچ نظری موجود نیست: