۱۳۹۴/۱۰/۲۷

من دو دل میشوم

آقا داشتم مسائل و مشکلاتی را که خانم صدراعظم آلمان باهاشون دست به گریبان هست را بررسی وحل میکردم تا این بنده خدا را از اینهمه شیر تو شیری که درست کرده نجات بدم  که یکدفعه چشمم افتاد به یک مقاله در مورد لاوازیه.
لاوازیه را حتما میشناسید، همان شیمیدان فرانسوی که بصورت اتفاقی شیمیدان شد. علاقه اش به چیزهای دیگه بود ولی خب چون آدم با استعدادی بود با شیمی هم تماسی پیدا کرد و نمک گیر شد به قول ما ایرانیها. در ضمن در دوران دبیرستان راستش را بگویم من و دوستان جزو طرفدارانش نبودیم. بیشتر طرفدار حسین کلانی و غلام وفاخواه و دیگر فوتبالیستها بودیم ولی بمرور زمان دوران اجباری شیمی خوانیمان که تمام شد با سرگذشت و زندگینامه آنهائی که پیشتر دوستشان نمیداشتیم آشنا شدیم احساسمان هم نسبت به آنها عوض شد. دیگه نمیخواستیم که سر به تنشان نباشه بلکه از خودمان میپرسیدیم چرا این بیچاره ها مثلا بلیط بخت آزمائیشان نمیبرد که پولدار و مشغول شوند تا به این اعمال غیر انسانی مانند ساختن فرمول شیمی برای دانش آموزان بیچاره نپردازند.
بگذریم. مقاله را که گویا مربوط به یکی از سایتهای به اصطلاح دانشی هستم خواندم. اولش از لاوزایه تا حدودی در خور برای خواننده تعریف کرده بود ولی به آخرش که رسید یکدفعه زد به صحرای کربلا و شروع کرد از حضرت لاوازیه کرامات و معجزات و خودگذشتگیهای آنچنانی صادر کردن. بفرمائید اینهم لینکش که نگویید بیخود میگم.
با وجودیکه شگفت زده شده بودم از داستان پایان کار حضرت لاوازیه رفتم لینکهای اینطرفیها را نگاه کردم که ببینم چیز مشابهی نوشته اند یا نه؟ دیدم نه.
حسابی گیج شده بودم که اینها چی دارند میگن. یک آشنای دوری داشتم که دیگه در میان ما نیست او همیشه اینطور روشنفکرها را شدید دست میانداخت و به استهزا میگرفت.
پیش خودم فکر کردم روشنفکرهایمان که اینطور برای ارایه چیزهای علمی متوسل به معجزات و کرامات میشن پس اولیاء ما چه میکنند؟ رفتم به سایت یکی از مذهبیون و دیدم برخلاف انتظارم لاوازیه را درست و حسابی بصورت مختصر و مفید تعریف کرده. اینهم لینک آن. خودتان بخوانید.
اینجا بود که دو دل شدم باید دعا کنیم تا خدا ما را از دست روشنفکرهایمان نجات بده یا از دست زمامدارانمان؟ خیلی بدجور بیراهه رفته بودند.
نمیدانم این روشنفکرها چرا وقتی میخواهند روشنفکری کنند یکدفعه چرخشان لنگ میزنه؟

فکر کنم که از همه بهتر باشه که دعا کنیم تا خدا ما را از دست بیفرهنگی و بیعقلی نجات بده. بقیه چیزها خودبخود حل خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: