۱۳۹۴/۱۰/۲۲

به کار گیریِ قوانینِ فیزیک در سیاست

همه میدونید که صدرِ اعظمِ ما در کشورِ  آلمان دکترایِ فیزیک داره آنهم از دانشگاهِ لایپزیگ که یکی‌ از نامیترینهاست در المان. اینرا فعلا داشته باشید تا دوباره برگردم سرش.
در فیزیک دو پدیده وجود دارند که تا حدی هم به هم مربوطند و فقط یک تفاوتِ ساده باعث میشه این بشه آن‌ و یا آن‌ بشه این.
این هر دو مربوط به قانونی هستند بنامِ برنولی که به فارسی‌ میشه اصل ِ برنولی به انگلیسی‌ میشه برنولی پرینسیپل Bernoulli's principle و به آلمانی میشه برنولی گلایشونگ. عکس‌هایِ هر دو را هم براتون پایین گذاشتم تا حال کنید. ولی عجله نکنید. یکی یکی.
پدیده اول همان حالتِ ساده و عادی قانونِ برنولی هست : یعنی سیالات را که با یک فشارِ ثابت در یک لوله به جریان بیندازیم، وقتیکه لوله تنگ شد، سرعتِ جریانِ سیالات متناسب با میزانِ تنگیِ لوله بالا میره، عکسِ شماره یک ( آفرین به من، خیلی‌ دانشگاهی دارم توضیح میدم. خدا کنه مترجمینِ صدر اعظم براش ترجمه کنند وگرنه مملکت از دستش رفته).

پدیده دوم در واقع همان پدیده اول هست ولی‌ در حالتی کاملا بخصوص که در انگلیسی‌ بهش باتل نک  افکت  bottleneck effect  و در آلمانی بهش فلاشن هالس افکت  Flaschenhalseffekt  میگن. عکسِ شماره دو.


یعنی اینجا سیالات در یک محیطِ بسته هست ( مثلِ افکار و معادلاتِ  سیاسی بعضی از سیاستمدارها و یا ساختارهایِ اداریِ بعضی از نهادهایِ دولتی که هر دو میزنند و همه چیز را از حالت عادی خارج میکنند ) و به خاطرِ همینهم لوله که تنگ میشه نه‌ تنها سرعت زیاد نمیشه بلکه حتا از سرعت کم هم میشه و حوصله خیلیها در چنین مواقعی سر هم میره.
این اواخر به خاطرِ راه دادنِ خیلیها به اروپا ( صدرِ اعظمِ ما بفرمایِ بی‌ حساب و کتاب زده بود ) افرادی که جوامع اروپایی را متشنج میکنند هم در میانشان به اینجا آمدند. یادمان نره که شهروندانِ این کشورها ( به خصوص آلمان ) با اقداماتی خودجوش خیلی‌ با رویِ گشاده به استقبالِ پناهندگان رفتند و بدونِ پشتیبانیِ عملی‌ِ چندانی از سویِ دولت به وضعِ آنها در حدِ امکاناتِ خود خیلی‌ خیلی‌ خوب و زیاد رسیدگی کردند ولی‌ حالا با وجودِ  نابکاریهایی که اخیراً ظاهرا از سویِ برخی‌ از این پناهجویانِ دروغین انجام گرفته، همین انسانهایِ نیکوکار هم دو دل شده اند. خیلی کوتاه کنار همه اینها هم بگویم که چندین سال است که هنگام تحویل سال نو مسیحی شهروندان چند کشور شمال یک قاره دیگر بمیان مردم میروند و به جیب بری و ایجاد مزاحمت برای دیگران میپردازند و این تنها مربوط به امسال نبوده. چیزیکه امسال آب بشکه را لبریز کرد گویا حضور چند نفر از شهروندان ایشان که بعنوان پناهجو وارد آلمان شده اند، در میان ایشان بود.
داد و فریاد و وامصیبتای مردم که رفت بالا باز صدراعظم ما یک تنه پرید وسط میدان و قول داد که به وضع پناهندگان خاطی در اسرع وقت رسیدگی کنه و نادرستها را بفرسته بیرون ولی یادش رفت که اینطور چیزهای اداری خیلی طول میکشه.
حالا خدا عمرتان بده، یکیتان بلند بشه بره به این صدرِ اعظم شایسته سال حالی‌ کنه، بابا جان طبقِ معادلاتِ علمی‌ با آن سرعتی که تو آتش به مالت زدی و داری پناهنده دروغین میاری تو، نهادها و ارکانِ دولتی قادر نیستند به پرونده‌هایشان رسیدگی کنند و ناشایستگان را به سمت فرودگاه‌ها مشایعت کنند. بخاطر همینهم حالا که مردم ناراضی و ناخشنود شده اند قول بیخود نده. این قولهای بیخود که تنها برای مدت کوتاهی چاره ساز هستند ریختن آب به آسیاب راستهای افراطیست که این اواخر بخاطر امدادهای غیبی سیاستهایی بطور عجیب و غریب رشد کرده اند.
من مطمئنم که طرف چون فیزیکدانه با اصل برنولی خوب کنار میاد و میفهمه که چی‌ میگید و چه میخواهید. اگر باز هم نفهمید شما هم بار و بنه تان را ببندید و به فکرِ مهاجرت باشید چونکه وضع از آنچیزیکه هم فکر میکردم خرابتره.

از قول من بهش قول بدید که در نوشته بعدی راه حل هم براش پیشنهاد میکنم ولی بشرطیکه لجبازی نکنه ها.

هیچ نظری موجود نیست: