۱۳۹۴/۴/۹

ما بارگه دادیم این رفت ستم برما

آقا شما تو زندگیتون شده که حیران شده باشید؟ آقا، ما شدیم. کم هم نشدیم. آخریش هم سر جریان این برنامه اتحادیه اروپا و یونان بود که ما حیران ماندیم که بالاخره حق با کدام طرف است؟
حتما شنیدید که یونان را گهواره دموکراسی میدانند و مینامند و در سالهای گذشته کشور یونان مقدار بسیار هنگفتی پول از بانکهای اروپا که عمدتا هم فرانسوی و آلمانی بودند قرض گرفته بود و بقول معروف قسطی زندگی میکرد. آقا ما فکر میکنیم که درسته که گهواره دموکراسی بوده ولی دموکراسی مانند تندرستی هست. اگر بهش نرسی و تیمارش نکنی مریض میشی. قسطی زندگی کردن فکر نکنم که کار خیلی خوبی باشه.
بگذریم، ماجرا از این قرار بود ( البته خلاصه شده ماجرا توسط اکبرآقا بغلی که به ما هم گفت و ما هم داریم در کمال رازنگاهداری دو دستی تحویل شما میدیم ) خلاصه ماجرا از این قرار بود که سالیان پیش که حکومتهای دیگری در کشور یونان، مهد دموکراسی سر کار بودند میرفتند و برای گذران زندگیشان از بانکهای اروپا پول قرض میگرفتند. این برای کشورهای اروپایی مسئله ای نبود. چونکه دموکراسی داشت حمایت میشد. شبیه حمایت دموکراسی در افغانستان و عراق. بگذریم.
بانکها هم با کمال رضایت میدادند چونکه بهره خوبی بهش وصل کرده بودند و حسابی کیف میکردند. ضامن آنها کی بودند؟ خب معلومه دیگه. حکومتهای کشورهای اروپایی.
پول کجا میرفت؟ پول میرفت یونان. بخش ناچیزی را به دست مردم میدادند تا مردم احساس حال و حول بکنند و راضی باشند ولی عمده پولها را ثروتمندان یونانی  به جیب میزدند. این ثروتمندان هم عمده این پولها را برمیداشتند و دوباره به اروپای غربی میبردند. یعنی یکجورایی پولشویی میشد. بازم مثل افغانستان و عراق. بازم بگذریم.
این یکطرف قضیه بود. طرف دوم قضیه این بود که مردم در خلسه فرو رفته یونان گهوار دموکراسی حسابی نشئه شده بودند و آینده نگری دیگه قربونش برم. همزمان با این ماجرا سیل پناهندگان که از شمال آفریقا و خاورمیانه و دیگر کشورهای میرفتند یونان، اروپائیها تا حدی کمک میکردند. کمک نمیکردند چونکه دلشان به حال یونان سوخته بودها. کمک میکردند که این فراریان یکدفعه از یونان به مرکز اروپا سرازیر نشوند.
بنا به اظهار نظر متخصصین (اکبر آقا و پسران) اتحادیه اروپا چندان بدش هم نمیاد که یونان از اتحادیه بیاد بیرون و به میدان جذب پناهندگان مبدل بشه چونکه هر چی باشه شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا از آمدن بیکبارگی اینهمه پناهنده که قلبا هم میلی به مطابقت دادن خودشان با اروپائیها ندارند، اصلا راضی نیستند و مرتب به حکومتهایشان فشار میآورند و هشدار میدن. 
حالا اگر یک جائی پیدا بشه که متعلق به اتحادیه اروپا نباشه که اتحادیه خودش را موظف بداند ولی مملو باشه از پناهندگان دیگر کشورها، چندان برای کشورهای  دیگر اتحادیه چشم انداز ناخوشایندی هم نیست.
آمریکا هم از این بلبشو چندان بدش نمیاد چونکه از اتحادیه اروپا تنها بصورت نام اتحادیه میماند و نه در عمل و نفس. یک اتحادیه اروپای مرتب و کارآمد رقیب بسیار خطرناکی برای آمریکا میتونه بشه.
بهرحال بازیها همه بهم خورده و اتحادیه اروپا سیاستهای دیگری  در مورد تقسیم پناهندگان در پیش گرفته و یونان هم حسابی قرض بالا آورده یقه اش را چسبیدند که یاالله پولها را پس بده. همان پولهایی که ثروتمندان یونانی  پیش از افتادن حکومت به دست چپیهای یونان به جیب زده و به غرب برده بودند. مثل کشور خودمان ایران که یکدفعه پولدارهایش کانادا را آباد کردند. حالا کشورهای اروپایی اصلا به روی خود نیاورده و میگن ما پول به کشور یونان قرض دادیم و این کشور هم باید به ما پس بده. مردمی که نه سر پیاز بودند و نه ته پیاز یکدفعه میبایستی که پرداخت این بدهیها را متقبل شوند. به این میگن پولشویی.
همه میدانند که پولها در یونان نیستند ولی همه هم میدانند که این یونان بود که در واقع پول قرض گرفته بود. حالا سر پل شیر بگیری هست.
رژیم یونان هم که نشستهای زیادی با سران کشورهای دیگر اتحادیه اروپا داشت وقتیکه دید تیغش در برابر اتحادیه اروپا دیگه نمیبره به مردم خودش روی آورد و گفت مردم میدانید؟ خودتان خوردید و حال کردید. حالا یک رفراندوم میگذاریم و خود شما هم تصمیم بگیرید که چه کار کنیم؟ در اتحادیه اروپا بمانیم و قرضهایمان را بنا به شرایط آنها پرداخت کنیم که البته ایندفعه این کشورها دیگه چندان به خوشرویی سابق نیستند و یا اینکه از اتحادیه بیاییم بیرون و نخود نخود هر که رود خانه خود.
اینجا دیگه شرایط برایمان بسیار بسیار سخت خواهد شد. پناهندگان دیگه ضعیف کشی حسابی راه میندازند و همه همسایگان به ما سروری خواهند کرد. خودتان تصمیم بگیرید که چه کنیم.
البته یک راه حل سومی هم وجود داشت که اروپاییها مایل به انجامش نیستند. بخشیدن بخشی از بدهیها. این کار در جهان سابقه داره. بخش بزرگی از بدهیهای آلمان را پس از جنگ به آنها بخشیدند تا بتوانند کمر راست کنند. همین چند سال پیش همین برنامه را برای چند تا کشور آفریقایی انجام دادند. ایران هم بدهیهای کشور عراق را بعلت غرامت جنگی اصلا به روی خودش نمیاره.
ولی یونان جلوی اتحادیه اروپا پررویی کرده و بعید بنظر میرسه که اروپائیها چنین کاری را انجام بدهند و بخشی از بدهیها را به یونانیها ببخشند.

هفته آینده مشخص میکنه که برنامه چطور خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: