۱۳۹۴/۹/۲۴

محدودیت ویزا یا قانون پنهان کاپیتولاسیون برای اروپا؟

حتما شما هم در مورد این برنامه آخری که برامون اجرا شده خوندید یا شنیدید. راستش را بخواهید من خودم وقتی شنیدم فکر کردم زده به سرشون؟ یعنی دیگه انقدر لوچ شدن که سی چهل متر کنار سیبل میزنند؟ اونایی که سربازی رفتن میفهمند چی میگم. تو سربازی هر از چندی سرباز ها رو میبردن میدون مشق که چار پنج تا تیر بندازن که یاد بگیرن و روز جنگ تفنگ را وارونه بطرف خودشون نگیرن. برای این منظور سیبل وجود داشت که به اونها تیراندازی میشد و فاصله این سیبل ها فوقش یکمتر و نیم از همدیگه بود. حالا اگر خیلی ناشی میبودی و به دایره های وسط نمیزدی سربازای دیگه مسخره ات میکردن و میگفتن انقدر کنار زده که خورده به سیبل بغلی. حالا بنظر میرسه که آمریکا هم سیبل بغلی که چه عرض کنم زده به سیبل یک سربازخانه دیگه.
ولی فکرش را که کردم دیدم نخیر. بیخود نیست ابرقدرته. دقیقا زده وسط سیبل درست. چرا؟ خیلی راحته. کسانیکه به کشورهای سودان و ایران و عراق و سوریه سفر بکنند یا در پنج سال اخیر سفر داشته بوده باشند دیگه ویزای آمریکا به این سادگی گیرشون نمیاد.
ما ایرانیها از اونجائیکه خودمون را ناف دنیا میدونیم زودی فکر کردیم که دوباره  برامون نقشه کشیدن. یعنی راستش را هم بخواهید کشیدن هم ولی نه مستقیم.
نقشه بیشتر برای کسانی هست که به ایران رفتند. مثلا افغانیهای مقیم ایران یا از خاک ایران گذشته دیگه امیدی به پناهنده شدن یا راحت رفتن به آمریکا را نباید داشته باشند. این یعنی یکتعداد از پناهجوهای در راه غرب بصورت اتوماتیک از صافی آمریکا رد نمیشن.  
یا اینکه فلان بازرگان اروپایی و یا چینی و یا روس که تجارتش جهانی هست و مرتب باید اینور و اونور بره  و در این نمایشگاه و اون جلسه معرفی کالا و غیره شرکت کنه دیگه ویزای آمریکا بهمین سادگی گیرش نمیاد.  یعنی بازار آمریکائیش یا بخطر میفته و یا شدیدا محدود میشه.
یا اینکه فلان کسی که تازگیها به سرش زده یک سفر توریستی به ایران بکنه حالا مجبوره روی این خواسته اش چندبار حسابی فکر کنه چونکه اگر بعدش بخواد مثلا برای تفریح و یا تحصیل و یا درمان و یا تجارت به آمریکا بره به سادگی پیشتر دیگه براش نیست. یعنی کاریر ایشون بخطر میفته. این برای بعضی ها از امر به معروف و نهی از منکر هم خطرناکتره.
یا اینکه ایرانیانی که تابعیت مضاعف دارند و شهروندان اروپا و حتی خود آمریکا هستند در مضیقه قرار میگیرند و این درحالیستکه خود مطبوعات اینجا بارها اقرار کرده اند که شهروندان بومی کشورهای اروپایی مهاجرین ایرانی را بسیار بیشتر از دیگر مهاجران دوست دارند چونکه اینها به زبان ساده و به اصطلاح معمول از همه متمدن تر و آرامتر هستند.
همه این محدود کردنها میدان رقابت را برای کسان دیگه باز نگه میداره.
جالبیش اینه که این چندتا کشور نامبرده شده  که مورد غضب قرار گرفته اند همه دارای معادن نفت و گاز هستند.
کشورهایی که دارای معادن تروریست و چاقوکش و آدمکش هستند و تا حالا هم شدیدا در این زمینه فعال بودند اصلا اسمشان در لیست نیامده.
مثلا عربستان یا پاکستان. عربستان که خودش حامی داعش و القاعده و الیائسه و جبهه نصرت و هزار چیز بوده تازه یکدفعه میشه رهبر ائتلاف جنبش مبارزه با تروریسم. حالا نمیدونم که معنیش اینه که بزبان دیپلماسی میگن که میخوان خودکشی کنند؟
یک چیز دیگه هم کنارش بگم. از زمانیکه بازرگانی با روسیه هم تحریم شد این بیشتر شرکتهای اروپائی بودند که متضرر شدند نه آمریکایی. بخاطر همینهم اینجا و آنجا سرو صدای اعتراض چند کشور اروپایی در آمده که تجارت با روسیه را باید دوباره از سر گرفت و تحریمهای اخیر را کنار گذاشت.
جالبیش این هست که همین آمریکا داره به کشورهای اروپایی تجارت آزاد را پیشنهاد میکنه که به آلمانی میشه      freie Handelsabkommen  ولی قبلش حسابی شهروندان این کشورها را به لطایف الحیل محدود میکنه.  حالا ما نمیدونیم که در اینمورد هم کسی داد میزنه که دموکراسی مرد یا نه؟

والله صد رحمت به کاپیتولاسیون.

هیچ نظری موجود نیست: