۱۳۹۴/۱/۹

پیرامون صانحه جرمن وینگز

در مورد برنامه سقوط هواپیمای جرمن وینگز حتما شنیدید که 150 مسافر بیچاره  هم در آن کشته شدند.
اینجا مطبوعات شدند مثل سینما که باید هر از گاهی فیلمشان را عوض کنند تا تماشاچی را بطرف خود جلب کنند. آخه میدونید فیلم را هم نمیتوانند زیاد روی اکران نگاه دارند. مطبوعات هم بخاطر همین همیشه بدنبال سوژه های جدید هستند. سوژه هم که در دنیای امروز مثل شن کنار ساحل ریخته. یک سوژه که پیدا بشه دیگه میریزند روی مطلب و تئوری میدن بدون اینکه خود را مسئول بدانند. مهم این هست که تا اونجایی که میشه تماشاچی و خواننده بطرف خود جلب کنند. البته بر اثر اینکارشان بعضی حقایق که همیشه وجود داشتند ولی مخفی مانده بودند هم رو میشوند و این جالب هست.
در جریان هواپیمای جرمن وینگز یکی از چیزهایی که کشف شد اینبود که این کمک خلبان جوان از نوعی بیماری افسردگی رنج میبرد. بیماری افسردگی که اینروزها همه جا شیوع پیدا کرده البته چیز کاملا جدیدی نیست ولی به این اندازه هم گسترش نداشته. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که یکی (همانطور که نوشتم یکی و نه همه) از عوامل پیدا شدن افسردگی نوع و طرز مصرف ما انسانهاست. یعنی این یک چیز زنجیره ایست در واقع. ما انسانها برای اینکه بتوانیم از سوی دیگران قبول و مورد تایید واقع شویم بایستی چیزی داشته باشیم. همانند مثلا پرندگان و یا برخی حیوانات که یال و کوپال رنگین دارند و یا پرهای رنگین تا خود را برتر از دیگران نشون بدن. انسان که نه پر داره و نه یال و کوپال پس باید وسایل و مقام و میزان سفرهایش را به رخ این و آن بکشه. زنها اینجا منظور من رو خوب میفهمند. هر چی نباشه بیخود نیست که ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایش در دنیاست.
در اینجا برای اینکار ولی باید پول داشته باشه. یکی از راههای بقول معروق قانونی و حلال پول درآوردن کار هست. ولی خب کارفرما هم که نادان نیست و از این ضعف و وابستگی کارکنان خود خبر داره و بخاطر همینهم کارکنان و کارگران را پیوسته در هراس از دست دادن کارشان میگذاره تا حداکثر استفاده را از آنها بکنه.  مادر بزرگ خدابیامرزم (خدا رفتگان همه رحمت کنه) در اینطور جاها با یک آهنگی میخواند که بکشید و خوشگلم کنید.
بهر حال این هراس که وای مبادا کارم را از دست بدم باعث میشه که فرد تحت هر شرایط جسمانی و یا روحی خود را مجبور و موظف به این بدونه که به سر کارش بره. مهم اینستکه فرد سر کارش باشه حالا اینکه این بودن سر کار چه کیفیتی داره مهم نیست. اگر چیزی هم خراب شد، دروغ که کنتور نداره، بلافاصله میاندازه گردن نفر بعدی.
این یکطرف ماجرا بود. طرف دیگه ماجرا اینبود که کارخانجات هواپیما سازی و قطار سازی برای اینکه در یک قطار و یا هواپیما مسافران بیشتری را جای دهند کوشش میکنند مثلا با کم کردن فاصله میان صندلیها یک یا دو ردیف به صندلیها اضافه کنند. این باعث میشه که مسافران بمرور زمان ناراضی و عصبانی شوند. مسافری که عصبانی و ناراضی شد اینرا سر کی خالی میکنه؟ شرکت مسافربری؟ نه. شرکت که آنجا نیست ولی راننده و یا خلبان هست. همه را سر اون بدبختها خالی میکنند. یعنی راننده یا خلبان از یکطرف تحت فشار کارفرماست و از طرف دیگه فحش و ناسزای مسافر را باید گوش بده. اینو دیدم که میگما. همینجوری حرف نمیزنم.
همین باعث میشه بمرور زمان اعصاب اینها هم بهم بریزه و اینجا و آنجا یا افسرده بشن یا قاطی بکنن و از این چیزها.
حالا  توی این هیر و ویر یک خانمی که اینجا خود را رهبر و پیشروی مبارزات فمینیستی میدانه و یک روزنامه هم داره و باوجودیکه زن هست ولی فرزند نداره ولی تا دلت بخواد دوست پسر عوض کرده  و سنش هم حتی از من بیشتره و مرتب هم از صدمات مادران و جفای پدران حرف میزنه و کنار همه این حرفها استاد مالیات بالا کشیدن هم هست، این خانم محترم ادعا کرده که همه این بلاها بخاطر این هست که هواپیماها را مردها هدایت میکنند و نه زنها.
اگر زنها خلبان میبودند این ماجراها پیش نمیآمد. هیچگونه اشاره و توجهی هم به شرایطی که در بالا نوشتم نمیکنه. میدونید؟ همه جای دنیا امروزه به لعاب توجه میکنند و نه به عمق ماجرا
هر کس هم میکوشد که از یک ماجرا بسود خودش استفاده کنه. شرکت هواپیمایی برای اینکه نامش بد در نره و مسافرینش را از دست نده میگه مقصر من نبودم بلکه کمک خلبان مشنگ بوده.
 کارخانه هواپیما سازی میگه من در را اینچنین و آنچنان درست کردم که تروریستها نیایند تو ولی شرکت هواپیمایی با اون انتخاب خلبانش مشکل ایجاد کرده.
سندیکای خلبانان میگه از این ببعد باید بجای دو خلبان چهار خلبان در هواپیما باشه که اگر یکیش رفت دستشویی، دومی هم دنبالش بره و سرپا بگیریدش و سومی هم بماند پهلوی چهارمی که عوضی پرواز نکنه.
 فمینیست میگه اگر مرد نمیبود زن میبود، این ماجرا پیش نمیآمد.
 دولت هم میگه ما عزا داریم کسی با ما حرف نزنه.
مطبوعات هم که میگن دم همه گرم، خوراک یکی دو هفته ما تامین شد. اخبار ربع ساعته اینجا که ناف اروپاست ده دقیقه اش شده مربوط به این. دو دقیقه هم مربوط هوا. دو دقیقه هم مربوط به ورزش و یکدقیقه هم مربوط به خبرهای جهان.


هیچ نظری موجود نیست: